Jan Fatrdla – Vocal Coach

O mně

Hudba mě očarovala již v průběhu docházky na základní školu, kde jsem rád zpíval. Když mi bylo přibližně 14 let, začal jsem se učit hrát na bubny v ZUŠ Kaplice. Mé opravdové hudební hraní však začalo asi v 15 letech, kdy jsem spolu s kamarády založil skupinu Satisfucktion. V této kapele jsem rozvíjel nejen své bubenické schopnosti, ale i pěvecké dovednosti, jako zpívající bubeník. Po odchodu ze Satisfucktion jsem začal více experimentovat s hrou na kytaru. Brzy jsem ale začal cítit, že zpěv je to, co mě opravdu naplňuje a dodává mi sílu. Ačkoli mě hra na kytaru stále bavila, zpěv se stal mým hlavním zaměřením.

 

Zapsal jsem se na soukromé hodiny zpěvu k paní Sedláčkové v ZUŠ Kaplice. Po nějaké době jsem začal dojíždět do Prahy, kde jsem se učil zpívat pod vedením vynikající učitelky Lídy Nopové. Až dnes chápu, jak zásadní pro mě bylo rozhodnutí věnovat se zpěvu pod odborným dohledem. To byl krok, který mi změnil život.

Jako zpěvák jsem měl tu čest působit v několika hudebních skupinách napříč různými žánry, ale nejen na pódiu. Zpíval jsem i v kostelech, divadlech a objevoval nové možnosti vyjádření skrze hudbu. Jak čas plynul, začal jsem se stále více zajímat o hudební software a práci v nahrávacím studiu. Využil jsem příležitost a začal trávit čas v profesionálních studiích, kde jsem se učil od těch nejlepších a sledoval, jak to dělají opravdoví mistři svého řemesla.

 

A pak přišla nabídka, která změnila hodně. Nabídka stát se zpěvákem v jednom z pražských projektů, zároveň se otevřela příležitost stát se zvukařem pro televizi Prima, kde jsem se podílel na natáčení reality show Vyvolení (1. a 2. série) a Bar. Měl jsem také čest jako zvukař spolupracovat v TV Nova na projektech jako Ordinace v růžové zahradě a Natoč to s Petrem Rychlým. Tyto zkušenosti byly nejen cenné, ale i nezapomenutelné a dodnes jsou pro mě zdrojem inspirace.

 

V té době, kdy naše kapela začala cestovat po koncertech a účastnit se turné s legendární skupinou Eminence (BR), jsem se rozhodl předávat své zkušenosti dál. Začal jsem soukromě vyučovat zpěv a pomáhat začínajícím talentům najít jejich vlastní hlas. Byla to pro mě nová, ale neskutečně naplňující kapitola, ve které jsem mohl sdílet všechno, co jsem se naučil.

Můj přístup ke zpěvu: Spojení umění, techniky a psychologie

 

Zpěv pro mě není jen technika, ale také hluboký proces, který propojuje umění, techniku a psychiku. Kromě studia světové a domácí literatury o zpěvu a lidské anatomii jsem se zaměřil i na studium lidské psychologie a osobnosti. Uvědomil jsem si, že zpěv není jen o tom, jak správně ovládat hlasivky, ale i o tom, jak se náš vnitřní svět odráží v našem hlase.

 

Prostudoval jsem různé zpěvové techniky, jako jsou belting, fry vocal, operní zpěv, growling a další. Každá z nich mi otevřela nové obzory v používání hlasu a umožnila mi rozvinout jeho plný potenciál. Neméně důležitá je pro mě psychická stránka zpěvu, která zahrnuje hluboké emocionální prožívání a mentální přípravu, jež jsou klíčové pro dosažení autentického, silného a vyrovnaného výkonu.

 

 

Tento komplexní přístup ke zpěvu a hlasu mi umožnil vytvořit vlastní systém, který propojuje umění, techniku a psychiku – Universal Singing Technique (UST). Tento systém nejen zlepšuje zpěvácké schopnosti, ale zároveň pracuje na vnímání hudebních detailů a zlepšení hudebního cítění. Důraz kladu také na duševní a emocionální stránku zpěváka, což je klíčové pro dosažení maximálního hlasového potenciálu bez ohrožení zdraví.